Waar voor je geld

De actie van Youp van ‘t Hek tegen slechte helpdesks is nu al overgeslagen naar de politiek. Vandaag wordt er zelfs over vergaderd in de Tweede Kamer. Helaas mist iedereen volgens mij een hele belangrijke oorzaak: de onwil van veel consumenten om ervoor te betalen. Uiteindelijk draait alles om geld, en een betere helpdesk is een duurdere helpdesk. Dus als de consument een betere service wil, dan zal hij zijn portemonnee moeten trekken.

En dat is nu juist wat veel Nederlanders niet willen. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Een vliegreis voor een paar tientjes, in een spotgoedkoop hotel verblijven, en er dan nog trots op zijn ook. Maar als de bagage zoekraakt of het eten in het hotel bedorven blijkt, dan staat iedereen op zijn achterste poten. En bij het zoeken naar bijvoorbeeld een telefoonprovider zullen de meeste mensen alleen maar naar de prijs kijken, en niet naar de dienstverlening.

Dit beeld wordt ook een beetje gestaafd door een recent onderzoekje van American Express. Van 12 landen is o.a. onderzocht hoeveel geld mensen extra willen betalen voor een goede service. Nederland bungelt in dat lijstje onderaan. Het verschil is niet groot, maar toch.

Uiteindelijk is dit hele helpdeskgedoe natuurlijk helemaal geen zaak voor de politiek. Je krijgt waar je voor betaalt. Dus als we nu gewoon een goede service gaan belonen, dan lost het probleem zich vanzelf op.

Een reactie plaatsen